fredag 18 januari 2013

Nappy Heads

Inte Patong


För att komma rätt behöver man skapa associationer. 
Timaru blir Tiramisu, 
Paraparaumu blir paparazzi eller Barbapapa,
Levin blir Levainbröd, 
Napier blir Nappy Heads (en låt med Fugees f.ö)

På  vägen till Tiramisu hittade vi en vacker, oändligt lång svart sandstrand utan en enda människa på. Vågorna spolade in över den långgrunda stranden och vi bara stannade upp ett tag och försökte fatta att det faktiskt finns såna här platser på jorden.

Dan innan vi kom till Paparazi så spolades en 15 meter lång val upp på stranden och dog, sen forslade de bort den genom stan på ett flak med den gigantiska bakfenan pekande rakt upp.

I kaikoura (som blev "hajkhora" men det sa jag aldrig till Hannah) tog jag en löprunda och sprang ut från stan, mot bergen på en gammal "Beachroad" med "A state of trance" på sjukt hög volym i lurarna. Där när jag sprang rakt mot de snöklädda bergen och med havet på högra sidan på en väg som verkade gå mot ingenstans fick jag nästan en religiös upplevelse. Det är total gåshud när energin från naturen runt omkring och trancen pulserar genom kroppen. 
Där hittade jag en strand till, svart sand, stora vågor och en säl som låg och latade sig. Det är helt tomt, förutom sälen och jag ser inte ens var stranden slutar, bara turkost hav, svart sand och bergen och en gigantisk horisont. Det är så vackert att det gör ont.
Jag flyger fram över asfalten.

I Nappy Heads blir vi överaskade av den vackra stan som är uppbyggd i Art deco (igen!) efter en jordbävning som mosade stan 1931. Med en imponerande strandpromenad, utan slut, bred för en militärparad och lite folk, livsrum!
Här blir det lite finare då vi hittar ett prisvärt lyxrum på strandpromenaden med hela horisonten utanför och med bubbelkopp i sovrummet (!) och en stor balkong ut mot havet med skjutdörrar så vi kan öppna upp hela rummet. Dessutom är det American Idol premiär dessa dagar, kan det bli bättre? :)


Inga parasoll så långt ögat når

Joline hittade leksaker på ett fik

Lyx

Njut för fan!

Soluppgång från balkongen i Napier



Godis

Art Deco i Napier



Joline upptäcker världen

Jummie Mummie

Råskinn



Joline upptäcker världen


1 kommentar:

  1. Hej, mina sötnosar! Nu undrar jag bara hur har Joline det??
    Kollar på bilderna och...
    Ena stunden får hon kolla in sanden hm kul å lära sig något nytt. MEN sen när hon först får se vad pappa tänker stoppa i sig och sen med tungan klart visar att hon kollar in hur det kan va att få lite pasta att slinka in i mun, Ja då undrar jag om "mostrarna" behöver rycka in ??
    Ha det gott å mys så här i sista andetaget.
    Kram!!!

    SvaraRadera